Promotie Paardensport Gehandicapten

Iedere eerste zondag van het jaar organiseert Lionsclub Borsele de PPG-dag bij Manage De Kroo in Nieuw-en Sint Joosland.

In 1995 is een kleine groep vrijwilligers vanuit een aantal serviceclubs in Midden- Zeeland begonnen met het organiseren van een jaarlijkse paardensportdag voor gehandicapten.
Paardensport voor deze groep mensen  is meer dan alleen maar paardrijden; het is een belangrijke therapie waardoor ze “vrijwillig gedwongen” worden om op de rug van een paard mee te bewegen met het ritme. Zo worden spieren gestimuleerd die anders niet of nauwelijks aan bod komen en het bevordert de evenwichtsreacties.

Maar ook zijn er grote voordelen op psychisch gebied. Door de relatie mens-paard worden ook emotionele reacties opgewekt, die goed zijn voor de persoonsontwikkeling.

Dat de deelnemers het ontzettend leuk vinden is te zien aan enorme (terugkerende) deelname en het het fanatisme waarop de ruiters tegen elkaar strijden in de ring.

Niet alleen leuk, maar ook een serieuze sportdag met officiële jury rapporten en prijsuitreiking. Ook het feit dat de ruiters en vrijwilligers vaak al meer dan een half jaar fanatiek trainen voor dit jaarlijkse concours geeft het belang al aan.

Het zal duidelijk zijn, dat wij deze stichting een zeer warm hart toedragen. U bent van harte uitgenodigd om op de eerste zondag van het nieuwe jaar een kijkje te komen nemen in Manage De Kroo in Nieuw-en Sint Joosland.

PPG in de pers:

Klik voor verslag van Omroep Zeeland 2023